Wednesday, March 16, 2011

Obesiti

Oleh : Mohd. Sabhi 
SMK Agama Sibu
~Boleh juga dibaca di http://cgsue4118.forumotion.com ~

PENGENALAN
Seseorang dikatakan obesiti jika beratnya adalah 30% lebih tinggi daripada julat normal bagi tinggi badan, jantina dan umurnya. Seorang yang obes boleh mencapai berat badan yang lebih rendah dan sihat dengan meningkatkan aktiviti fizikal dan mengurangkan pengambilan kalori. Obesiti merupakan sejenis penyakit nutrisi yang berlaku pada seseorang individu. Antara punca seseorang menghadapi obesiti ialah melalui pemakanan dan cara hidup masyarakat itu sendiri.

ISI
Gaya hidup
Gaya pemakanan yang tidak sihat – Salah satu faktor yang lebih kuat ialah gaya hidup. Ibu bapa yang obesiti akan menurunkan gaya pemakanan yang tidak sihat itu kepada anak mereka. Contohnya jika pemakanan harian sesebuah keluarga itu terdiri dari pengambilan lemak yang tinggi maka anak tersebut akan turut mengambil makanan tersebut dan seterusnya menyebabkan obesiti.

Senaman
Kurang melakukan aktiviti beriadah – masyarakat hari ini kebanyakkannya kurang melakukan aktiviti beriadah untuk kesihatan mereka sendiri. Masyarakat pada masa sekarang lebih suka menghabiskan masa lapang mereka dengan menonton televisyen dan video serta serta komputer di rumah. Dalam masa yang sama,mereka akan mengambil makanan segera untuk dimakan. Keadaan ini mendorong mereka mengalami masalah kegemukan atau obesiti.

Pemakanan (Kandungan nutrisi tidak seimbang)
Kualiti makanan yang diambil - Kualiti makanan yang diambil juga merupakan penyebab obesiti. Makanan yang telah di proses kebanyakkannya mempunyai kadar gula dan lemak yang tinggi. Obesiti boleh dielakkan dengan mengurangkan pengambilan makanan yang telah diproses seperti makanan segera, makanan dalam tin dan lain-lain lagi.

Makanan segera/ringan
Pengambilan makanan segera yang berlebihan – Pengambilan makanan segera juga salah satu punca obesiti. Industi makanan segera yang kini berkembang pesat telah menyumbang kepada pertambahan rangkaian restoran makanan segera di seluruh negara, melalui promosi pakej makanan yang ditawarkan.Oleh itu, masyarakat pasti teruja untuk menikmati makanan tersebut setiap masa. Keadaan ini mendorong masyarakat untuk mengambil makanan segera yang berlebihan.

PENUTUP
Jelaslah bahawa cara hidup dan pemakanan banyak mempengaruhi berlakunya obesiti atau masalah kegemukan dalam diri masyarakat hari ini. Oleh itu, bagi mengurangkan statistik masyarakat yang mengalami obesiti, pelbagai pihak perlu bekerjasama menjayakan program-program kesedaran dan kempen bagi menggalakkan gaya hidup sihat dan tabiat pemakan yang sihat dalam kalangan masyarakat hari ini. Selain ibu bapa, keluarga dan masyarakat, Kementerian Kesihatan, Kementerian Pelajaran serta pihak berkuasa tempatan perlu bekerja sama dengan badan bukan kerajaan program seumpama itu.

No comments: