Monday, March 21, 2011

Kepenggunaan

Cadang stok penimbal ayam


Noh Omar (kanan) pada sidang akhbar berhubung kenaikan harga ayam kebelakangan ini di Kuala Lumpur, semalam.



KUALA LUMPUR 21 Mac – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan membawa cadangan penubuhan Program Stok Penimbal Ayam ke Kabinet bagi mengatasi masalah kekurangan bekalan daging itu selepas musim perayaan.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, menerusi program itu, lebihan bekalan ayam akan dibeli, diproses dan kemudiannya disimpan dalam keadaan sejuk beku untuk kegunaan apabila berlakunya kekurangan bekalan.

‘‘Saya akan bawa perkara ini ke Kabinet secepat mungkin. Kami juga telah membuka tawaran projek kepada mana-mana syarikat yang berminat untuk terlibat di dalam program ini.

‘‘Kementerian akan membantu dari segi penyediaan kemudahan prasarana dan juga pinjaman bagi memastikan program ini berjalan lancar sekali gus mengatasi kekurangan bekalan serta kenaikan harga ayam seperti dihadapi ketika ini,’’ katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Kenaikan harga ayam di peringkat ladang yang mencecah RM4.91 sekilogram telah memaksa peniaga menaikkan harga di pasaran runcit sekali ganda berbanding sebelum ini.

Bagaimanapun menurut Noh, pengguna tidak perlu risau kerana harga ayam dijangka kembali stabil sekitar April ini apabila ayam yang mula diternak selepas Tahun Baru Cina sudah boleh dijual.

Katanya, kenaikan harga ayam berlaku berikutan perayaan Tahun Baru Cina dan cuti sekolah yang begitu hampir yang mana permintaan ayam pada kedua-dua waktu berkenaan sangat tinggi.

‘‘Ia menyebabkan permintaan daging haiwan itu melebihi penawaran. Perkara ini di luar jangkaan kami.

‘‘Bagaimanapun pengguna tidak perlu risau kerana kami yakin masalah tersebut tidak akan kekal lama dan harga ayam dijangka kembali stabil menjelang bulan depan,’’ jelasnya.

Bandar Teknologi Hijau

Lima teras Melaka menjadi bandar teknologi hijau

Dipetik dari Utusan Malaysia


MELAKA 9 Mac – Kerajaan negeri telah menggariskan lima Teras Strategik Pelan Induk Teknologi Hijau ke arah mencapai sasaran negeri bandar teknologi hijau menjelang tahun 2020.
Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, lima teras tersebut adalah mengukuhkan kerangka institusi, menyediakan persekitaran pembangunan teknologi hijau yang kondusif dan memperkukuh pembangunan modal insan.
Menurutnya, teras lain yang turut diberi penekanan ialah menggiat penyelidikan dan inovasi teknologi hijau serta promosi dan kesedaran awam.
”Setelah mencapai status negeri maju pada 2010, kerajaan telah menetapkan sasaran negeri ini ke arah negeri bandar teknologi hijau pada 2020.
”Bagi tujuan tersebut kita akan meneruskan pencapaian 32 indikator negeri maju, menyediakan blue print negeri bandar teknologi hijau dan menyediakan indikator-indikator yang sesuai,” katanya.
Beliau berkata demikian pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Penggal Keempat hari kedua di Seri Negeri, Ayer Keroh di sini hari ini.
Mohd. Ali yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Baru menjawab soalan Betty Chew Gek Cheng (DAP-Kota Laksamana) mengenai usaha yang diambil oleh kerajaan negeri untuk menjadikan negeri Melaka negeri hijau.
Mengulas lanjut beliau berkata, sebanyak 16 sasaran telah ditetapkan untuk mencapai negeri bandar teknologi hijau menjelang tahun 2020.
Antara yang diberikan keutamaan katanya ialah penerapan teknologi hijau dalam budaya rakyat di negeri ini, peningkatan aplikasi dalam sektor ekonomi, mendapatkan pelaburan asing dan tempatan dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan teknologi hijau.
”Selain itu, semua institusi pengajian tinggi (IPT) akan bekerjasama untuk mengembangkan penyelidikan, pembangunan dan aktiviti inovasi teknologi hijau ke arah pengkomersialan,” ujarnya.
Menjawab soalan Datuk Abdul Wahab Abdul Latip (BN-Durian Tunggal) mengenai sasaran penurunan gas hijau yang ingin dicapai Mohd. Ali berkata, kerajaan mensasarkan pengurangan sebanyak 40 peratus kadar pengeluaran 2005.
Beliau menambah, pada masa kini pengeluaran karbon dioksida per kapita negeri ialah 6.7 peratus dan ia jauh lebih rendah berbanding beberapa negara Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) seperti New Zealand (8.5 peratus), Jepun (9.7 peratus) dan Korea (10.1 peratus).
Bagi soalan Datuk Ir. Ismail Othman (BN-Kuala Linggi) berkaitan pembangunan fizikal dan spiritual pula beliau berkata, kerajaan negeri akan meneruskan pembangunan berimbang.
”Pembangunan spiritual akan terus diberikan tumpuan di samping pembangunan fizikal kerana kedua-dua perkara tersebut tidak boleh dipisahkan,” katanya.

Bencana Alam Dan Kesannya (Laman Web haluan.org.my)

Pengurusan Bencana Alam dan Kesannya Kepada Pembangunan Sosial

Masyarakat tidak sepatutnya terlalu alpa dengan keamanan dan kestabilan negara. Bencana tsunami yang melanda kawasan Lautan Hindi pada 26 Disember 2004 telah memberi pelbagai pengajaran dan pengalaman pahit kepada negara-negara yang terlibat. Seluruh dunia amat terkejut dengan kesan ombak maut ini yang bukan sahaja telah mengakibatkan banyak kematian tetapi juga memusnahkan bandar, pekan dan kampung serta mempunyai implikasi sosial yang begitu dahsyat terhadap mangsa, keluarga, masyarakat dan negara. Dilaporkan lebih 250,000 orang telah terkorban, ribuan lagi masih hilang dan ramai yang cedera serta tersentak dengan kepiluan dan kesedihan. Dianggarkan lebih lima juta orang telah kehilangan tempat tinggal dan rumah kediaman di Indodonesia, Sri Lanka, India, Thailand, Malaysia, Filipina dan negara-negara kecil di Lautan Hindi. Kesan daripadanya ialah kelaparan dan penyakit berjangkit telah mula menular di kawasan-kawasan yang dilanda malapetaka tersebut.
Satu pengajaran yang kita semua boleh pelajari adalah persiapan serta cara terbaik untuk menyediakan diri sebelum, semasa dan selepas kejadian bencana. Apa yang kita dapat lihat ialah semasa ombak tsunami mengganas, banyak negara tidak menjangka dan jelas tidak bersedia menghadapi bencana tersebut. Hal ini telah mengakibatkan banyak nyawa terkorban dan berbilion harta benda musnah sama sekali. Kehilangan nyawa yang begitu ramai dan kemusnahan harta benda yang begitu banyak dalam sejarah akibat bencana sebenarnya boleh dielakkan sekiranya kita lebih bersedia menghadapi kejadian ini dengan efisyen dan efektif bukan secara piece-meal dan ad-hoc semata-mata.
Malaysia adalah antara 11 buah negara yang turut terlibat dengan bencana tsunami pada kadar kematian lebih kurang 68 orang dan 40 orang lagi masih dilaporkan hilang. Kita kini sedang menghadapi cabaran baru untuk menangani kesan terhadap mangsa, keluarga dan komuniti yang terlibat dari segi mental, fizikal, psikologikal, sosial dan ekonomi.
Kejadian banjir besar yang berlaku di Johor, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak sejak Disember 2006 hingga Januari 2007 yang lalu telah juga melibatkan kemusnahan yang teruk. Infrastruktur, harta benda, ternakan dan tanaman pertanian mengalami pelbagai jenis kerosakan yang kekal. Tidak dapat disangkal lagi, bencana yang dialami memberi kesan yang buruk terhadap masyarakat dan menjejaskan pembangunan sosial negara.
Di antara cabaran hebat yang perlu dihadapi untuk menangani bencana alam adalah amaran awal, persediaan, usaha menyelamat, pemulihan dan pembinaan semula. Usaha mengurangkan (mitigating efforts) perlu diberi tumpuan agar kesan langsung, jangka sederhana dan jangka panjang bencana dapat dikurangkan ke tahap yang paling minimum. Pengurusan bencana secara sistematik dapat membantu agensi kerajaan, swasta dan pertubuhan bukan kerajaan merencanakan persediaan mereka secara profesional. Di negara-negara Barat, terdapat pelbagai jenis agensi yang aktif menawarkan program pencegahan dan panduan bagi menghadapi bencana alam yang tidak sahaja berkisar tentang banjir malah tanah runtuh, gempa bumi, kebakaran dan alam sekitar.
Di Malaysia, kita harus melihat pengurusan bencana sebagai satu bentuk disiplin yang wajar diberi perhatian. Pada peringkat awal, maklumat dan panduan boleh disebarkan seluas-luasnya kepada orang ramai tentang cara terbaik untuk bertindak apabila menghadapi bencana alam. Kempen ini boleh dilaksanakan melalui sekolah dan media massa secara berterusan dari semasa ke semasa. Seminar, bengkel dan forum dapat dirancang bagi membincangkan pengurusan krisis bencana alam dari segi usaha bantuan, menyelamat, pemulihan dan pembinaan semula (relief efforts, rescue, recovery, reconstruction and rehabilitation). Di samping itu, diketengahkan juga kesan-kesan sosial seperti mengurangkan kemusnahan dan kadar kematian (mortality) serta penyakit (morbidity) akibat bencana alam yang berlaku ini.
Sistem pengurusan bencana yang teratur merupakan teras kepada pemulihan emosi dan jiwa mangsa-mangsanya. Usaha mengumpul dana bantuan yang sering dilakukan sekarang perlu dipusatkan dan tidak perlu terlalu banyak karenah birokrasi apabila mangsa-mangsa yang terlibat memohon untuk mendapatkannya. Kesan terlalu banyak sekatan dan kesukaran mendapatkan bantuan daripada tabung seperti ini telah menggerakkan pihak swasta khususnya badan penyiaran swasta dan media cetak untuk mengadakan tabung bantuan mereka sendiri yang sentiasa mendapat sambutan berbanding yang dianjurkan oleh pihak kerajaan kerana maklumat yang cepat dan kemudahcapaian kepada tabung berkenaan.
Bagi menggerakkan peranan agensi kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan dan swasta bersama-sama berganding bahu memperkasa sistem pengurusan bencana alam di Malaysia, persidangan peringkat kebangsaan untuk menguruskan bencana alam ini dapat membantu mewujudkan jaringan pelbagai hala supaya setiap pihak akan lebih bersedia menghadapi cabaran pada masa hadapan. Maklumat daripada persidangan ini boleh dibukukan dalam bentuk prosiding yang lengkap dan diserahkan kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Yayasan Kebajikan Negara dan Majlis Bencana Alam Negara bagi tindakan susulan.
Haluan Malaysia sedia bersama-sama dengan pihak kerajaan, swasta, pertubuhan bukan kerajaan dan orang ramai membantu meringankan beban mangsa-mangsa bencana supaya pembangunan masyarakat tidak terjejas di samping menyumbang kepada pengurusan bencana alam yang profesional di Malaysia.

Saturday, March 19, 2011

Jenayah Perhutanan : Faktor & Langkah Mengatasi

Oleh : Nurul Afieda Binti Igat
SMk Agama Sibu




Dewasa ini, kita sering dikejutkan dengan pelbagai kes jenayah yang melibatkan hutan di negara kita. Hal ini telah menggambarkan betapa seriusnya kejadian jenayah hutan yang dimamfaat oleh golongan yang tidak bertanggungjawab hanya untuk mengejar kekayaan.. lsu ini sungguh membimbangkan semua pihak kerana jika tidak dibendung masalah ini akan menjejaskan masa depan negara kita.

Pelbagai faktor berlakunya jenayah perhutanan tetapi sifat kerakusan individu itu sendiri untuk mengaut keuntungan melalui sektor ini yang paling ketaraAktiviti pembalakan dan pembangunan yang telah mereka jalankan secara haram telah mendatangkan kemusnahan terhadap habitat flora dan fauna sekaligus menyebabkan habitat semulajadi hidupan liar musnah. Menurut statistik Jabatan Alam Sekitar, separuh daripada permukaan Malaysia iaitu kira-kira 19.4 juta hektar masih diliputi hutan. Oleh itu, tidak hairanlah ada segelintir individu yang mengambil kesempatan terhadap keistimewaan ini dengan melakukan pelbagai aktiviti-aktiviti haram semata-mata untuk kepentingan individu itu sendiri.

Faktor lain yang mendorong seseorang melakukan jenayah hutan ini ialah disebabkan oleh kurangnya penguatkuasaan undang-undang penguatkuasaan yang melibatkan jenayah perhutanan.Kebarangkalian kelalaian dari pihak berkuasa
 telah membuatkan golongan yang melakukan jenayah perhutanan ini mengambil kesempatan untuk melakukan jenayah tersebut.Selain itu terdapat sesetengah penguatkuasa perhutanan mengamalkan amalam rasuah dalam menjalankan tugas yang telah diamanahkan.Mereka dibutakan hanya dengan sejumlah wang ringgit yang tidak seberapa nilainya menyebabkan individu tersebut tidak berlaku jujur dalam perkerjaannya.

Bagi mengatasi masalah jenayah perhutanan ini semakin berleluasa pelbagai langkah diambil untuk mengatasi masalah ini daripada terus berlaku ialah dengan menanam perasaan sayang akan alam sekitar dan dalam masa yang sama perasaaan ingi berubah melalui sikap masyarakat itu sendiri. Masyarakat seharusnya sedar tentang akibat dan kesan daripada tindakan mereka itu.Meskipun pada masa ini tindakan yang mereka ambil itu tidak menampakkan kesan namun begitu impaknya akan dapat dilihat beberapa tahun selepas itu.Pada masa tersebut, ia sudah terlambat untuk kita menyesal kerana perubahan atau kemusnahan yang berlaku terhadap alam semula jadi ini berlaku berpunca daripapa sikap kita sendiri yang tidak bertanggungjawap.Dengan adanya perasaan sayang akan hutan dan alam sekitar kita dapat mengelakkan masalah jenayah perhutanan ini terus berlaku.

Langkah lain yang boleh diambil untuk mengelakan berlakunya jenayah perhutanan ialah melalui penguatkuasaan undang-undang yang lebih ketat dan selain itu unit-unit penguatkuasaan enkamen jenayah perhutanan seharusnya diperbanyakkan lagi di seluruh negeri.Ini dapat mencegah jenayah perhutanan daripada terus berleluasa dan dalam masa yang sam amalan rasuah dapat di hapuskan.Mungkin dengan penguatkuasaan yang lebih ketat dapat menakutkan para penjenayah dari melakukan jenayah terhadap hutan.Disamping itu pihak yang terlibat dalam pencegahan rasuah haruslah mengambil tindakan yang tegas keatas penguatkuasa perhutanan yang terlibat dengan amalan rasuah supaya kadar jenayah perhutanan menurun.Dalam masa yang sama penjenayah hutan hendaklah dikenakan hukuman yang berat supaya mereka merasa takut utuk melakukan kemusnahan terhadap hutan dan sekaligus memberi teladan kepada yang lain supaya tidak melaakukan perkara yang sama.

Hutan merupakan aset penting negara.ia hendaklah dijaga daripada golongan yang tidak bertanggungjawab.Oleh itu,setiap pihak yang berkaitan dan bertanggungjawab hendaklah memainkan peranan masing-masing agar jenayah hutan ini dapat dibendung.

PLKN : Kebaikan & Kelemahan

Oleh : Mohs. Shafiq bin Amri
SMK Agama Sibu


Program Latihan Khidmat Negara dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia sejak tahun 2004. Kandungan program ini terbahagi kepada dua komponen, iaitu 30% latrihan ala tentera dan 70% kemasyarakatan.Program ini menggunakan acuan sendiri yang disesuaikan dengan sosial budaya dan ekonomi.

Kebaikan
Program Latihan Khidmat Negara membantu membina ketahanan mental dan fizikal yang kukuh dalam kalangan remaja.Dalam tempoh tiga bulan latihan tersebut, pelbagai aktiviti berkumpulan seperti mendaki bukit, berkhemah, latihan lasak dan sebagainya dijalankan.Aktiviti-aktiviti ini dapat mempertingkatkan kekuatan mental dan fizikal remaja yang mengikuti program ini. Aktiviti terancang ini turut membantu membina semangat dan keyakinan mereka dalam menghadapi cabaran hidup.

Selain itu,Program Latihan Khidmat Nagara memainkan peranan penting dalam mewujudkan integrasi nasional. Kesemua aktiviti program itu memberi peluang kepada peserta yang terdiri daripada pelbagai kaum dan latar kehidupan untuk saling berinteraksi. Sepanjang tempoh latihan tersebut, peserta dilatih bergatong-royong,bermuafakat,bertoleransi dan lain-lain. Oleh yang demikian, perpaduan kaum mudah tercapai khususnya dinegara yang berbilang kaum ini.

Kelemahan
Walau bagaimanapun,pelaksanaan Program Khidmat Negara ini turut menimbulkan beberapa masalah. Pertama, program ini melibatkan kos yang amat tinggi. Kerajaan terpaksa membelanjakan tidak kurang daripada RM500 juta setiap tahun untuk menjayakan program ini. Kos ini diperlukan untuk menyediakan pelbagai kemudahan infrastruktur seperti tempat penginapan, makan minum, rawatan perubatan, pengangkutan, kelengkapan dan peralatan,bayaran elaun jurulatih dan lain-lain.

Di samping itu, pihak kerajaan juga harus menangani masalah teknikal seperti terdapat remaja yang mengingkari program latihan tersebut. Sehingga kini, tidak kurang daripada 4300 remaja yang tidak melapor diri untuk mengikuti program tersebut. Pihak kerajaan terpaksa berusaha mengesan dan mendakwa mereka di mahkamah. hal ini membazirkan masa dan kos. Sebaiknya duit tersebut digunakan untuk kepentingan rakyat. Bahkan, terdapat juga sesetengah ibu bapa yang kurang memahami hasrat murni pihak kerajaan ini. Sebaliknya, mereka hanya memandang remeh Program Khidmat Negara yang pihak kerajaan anjurkan ini.
Sebenarnya Program Latihan Khidmat Negara ini banyak membantu dalam pembangunan masyarakat. Bukan sahaja kepada diri remaja bahkan kepada masyarakat mahupun negara.Justeru itu, penglibatan semua pihak tidak mengira bangsa, kaum mahupun agama amatlah perlu untuk mencapai cita-cita murni kerajaan ini. 

PLKN : Pro Dan Kontra

Oleh : Dayang Faziera Binti Abg Taha
SMK Agama Sibu



Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) telah dilaksanakan bermula pada bulan Febuari tahun 2004.PLKN adalah bertujuan satu program pembinaan sahsiah diri bermatlamatkan membina dan mengukuhkan semangat patriotisme di kalangan generasi muda.PLKN layak disertai oleh rakyat Malaysia yang berumur antara 16 tahun hingga 35 tahun.Peserta yang dipilih oleh Kementerian Pertahanan adalah layak dan diwajibkan menyertai program ini.PLKN meliputi latihan selama tiga bulan dan merangkumi empat modul pembelajaran, iaitu Modul Fizikal, Modul Kenegaraan, Modul Pembinaan Karektor dan Modul Komuniti.

PLKN adalah bertujuan untuk menyemai semangat patriotisme dalam kalangan ganerasi muda.Hal ini kerana, ganerasi muda beranggapan bahawa semangat patriotisme hanya patut disemai ketika pejuang negara berjuang untuk mempertahankan negara daripada ancaman musuh pada suatu ketika dahulu.Seharusnya ganerasi muda hendaklah menyemai perasaan patriotisme dan semangat cintakan Negara dalam diri mereka demi memelihara kemerdakaan yang telah kita kecapi selama 53 tahun yang lalu.

Selain itu, PLKN juga bertujuan untuk membentuk perwatakan positif dalam kalangan ganerasi muda menerusi penerapan nilai-nilai murni.Pelbagai aktiviti yang telah dijalankan di dalam tempoh pembelajaran di kem PLKN.Contohnya, Modul Khidmat Komuniti , pelatih telah diarahkan untuk membuat kerja-kerja amal seperti gotong-royong membersihkan kawasan yang diarahkan, menderma darah, dan sebagainya.Ini bertujuan untuk memupuk nilai-nilai murni dalam diri remaja supaya mereka dapat dipraktikkan untuk membantu masyarakat yang memerlukan bantuan.

Namun begitu, tidak semua remaja yang terpilih untuk menyertai PLKN memberikan komitmen sepenuhnya dalam aktiviti-aktiviti yang dijalankan.Ada di antara mereka yang berasa tidak puas hati kerana terpilih untuk menyertai program tersebut.Hal ini kerana, remaja telah beranggapan negatif terhadap program sebegini.Mereka mengangggap PLKN hanyalah suatu program yang membebankan.Ini disebabkan oleh mereka terpaksa mengikuti program-program yang dijalankan untuk mengelak dari menerima hukuman atau dikenakan penangguhan.

Tambahan pula, remaja juga beranggapan bahawa PLKN adalah program yang hanya membuang masa 
mereka.Mereka lebih suka menghabiskan masa cuti dengan melakukan kerja-kerja sambilan atau menghabiskan masa di rumah.Malah, remaja juga terdedah dengan kes-kes jenayah yang dipaparkan di media massa berkaitan dengan PLKN.Hal ini telah memberikan tanggapan yang buruk terhadap motif sebenar PLKN diwujudkan.

Oleh itu, para remaja hendaklah membuka hati mereka untuk menerima program yang telah dirancang oleh kerajaan untuk kebaikan mereka.Ia dapat mengisi masa lapang remaja daripada mereka menghabiskan masa dengan pekara-pekara yang tidak berfaedah.Ganerasi muda adalah aset penting bagi negara. 

PLKN : Apakah Manfaatnya?

Oleh : Nurul Huda Binti Zayadi
SMK Agama Sibu



‘Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara’. Begitulah ungkapan indah yang mendukung seribu satu makna bagi warga Malaysia. Belia-beliawanis negara tidak lagi dianggap sebagai budak hingusan, tetapi sebagai jentera pemangkin kemajuan dan pemodenan negara dalam menyahut cabaran globalisasi. Justeru, pendidikan kebangsaan telah beranjak ke paradigma baru yang berorientasikan pendidikan daripada segala aspek, baik aspek fizikal, mental, emosi ataupun rohani. Malahan, pihak kerajaan juga telah melancarkan satu program baharu pada tahun 2004 iaitu, Program Latihan Khidmat Negara(PLKN) yang merangkumi skop yang lebih meluas dalam melahirkan remaja yang berwawasan serta berdisiplin. Program ini juga bukan sahaja mampu mendisiplinkan para remaja malahan memberi impak yang besar dalam meningkatkan lagi semangat patriotisme terhadap negara ke dalam diri mereka.


Seperti yang kita sedia maklum, program latihan khidmat Negara(PLKN) memberi kesan yang mendalam terhadap diri seseorang yang menyertainya. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan sepanjang program berlangsung bertujuan untuk meningkatkan taraf hidup remaja yang pada amnya menuntut kesabaran, disiplin dan komitmen remaja itu sendiri dalam memastikan sesuatu aktiviti itu berjalan lancar. Dalam aktiviti kawad kaki misalnya, nilai kepatuhan terhadap masa dan arahan amat dititikberatkan. Kita didisiplinkan agar mematuhi arahan pemimpin yang menerajui pucuk pimpinan sesuatu pasukan iaitu ketua bagi setiap platun, ketua company ataupun ketua keseluruhan bagi wira dan juga wirawati. Kita juga sedar akan kebenaran peribahasa ‘bersatu teguh, bercerai roboh’ dalam konteks yang lebih mendalam dan bermakna. PLKN juga mendisiplinkan para remaja melalui aktiviti perkhemahan di dalam hutan. Dalam aktiviti ini, masa adalah sangat berharga dan sikap kepekaaan amatlah dituntut. Ringkasnya, program PLKN dapat melahirkan remaja yang berwawasan dan berdisiplin kerana ianya dapar memotivasikan serta mendisiplinkan remaja itu sendiri.

Selain itu, PLKN juga berperanan mengasah bakat kepimpinan remaja melalui aktiviti-aktiviti yang dijalankan. Skop pelaksanaan PLKN merangkumi tiga aspek penting iaitu, modul pembinaan karakter, program integrasi serta khidmat komuniti. Melalui aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan menerusi skop-skop ini, bakat kepimpinan akan disemai dan dibajai untuk melahirkan bakal-bakal pemimpin negara bagi menerajui tanpuk pemerintahan negara dan membawa bangsa Malaysia kea rah pembangunan mapan. Hal ini dapat dilaksanakan melalui setiap aktiviti-aktiviti yang dijalankan sepanjang program berlangsung yang menawarkan pelbagai jawatan dan peluang untuk para remaja mencuba sesuatu yang baru. Jawatan seperti ketua wira dan ketua wirawati misalnya lebih cenderung ke arah menentukan hala tuju sesebuah pasukan dan memimpin ahli-ahlinya kea rah kecemerlangan sahsiah dan etika yang tinggi. Dalam proses mengendalikan sesuatu aktiviti atau projek, para remaja akan belajar secara tidak langsung melalui kesilapan mereka. Langkah-langkah memajukan diri akan diambil agar kesilapan sama tidak akan berulang. Natijahnya, para remaja akan sentiasa menjalankan evaluasi untuk menguji kepimpinan diri dan seterusnya mengorak langkah kea rah pembentukan generasi baru yang progresif dan professional.

Program PLKN juga dapat menjadi wahana perpaduan dalam kalangan remaja ysng berbilang bangsa di negara kita. Semangat muhibah, bertolak-ansur dan bekerjasama sememangnya amat penting dalam melicinkan sesuatu aktiviti atau projek. Ahli-ahli pasukan haruslah saling memahami dan menghormati antara satu 
sama lain agar tidak menimbulkan perselisihan faham atau menimbulkan masalah yang berkaitan dengan sensitiviti kaum kerana secara umumnya, setiap pasukan akan dianggotai oleh remaja yang berbeza latar-belakang mahupun pegangan agamanya sebagai salah satu indikator penting kerajaan dalam melahirkan masyarakat makmuk yang harmoni serta hidup bersatu-padu di bawah satu bumbung. Justeru, konteks yang sama dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian dalam erti kata Malaysia. Bunga-bunga perpaduan yang mekar di hati rakyat Malaysia pasti akan menimbulkan bibit-bibit kemesraan masyarakat dan seterusnya menjana kea rah pembentukan adiwangsa yang unggul dan utopia. Tuntasnya, program PLKN dapat membantu kea rah melahirkan remaja yang berwawasan secara tidak langsung rentetan wujudnya semangat perpaduan yang utuh dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Bukan itu sahaja, program PLKN juga dapat menjamin kesihatan fizikal dan mental para remaja ke arah melahirkan modul insane yang berwawasan dan berdisiplin. Hal ini kerana, program PLKN sememangnya adalah bertunjangkan aktiviti fizikal dan mental yang mencabar. Impaknya, kesihatan fizikal para remaja adalah seiring dengan kesihatan mental mahupun emosi mereka. Kesan jangka panjang akan lahirlah masyarakat yang penyayang, ceria dan prodoktif. Contohnya, aktiviti-aktiviti lasak seperti larian berhalangan dan flying fox yzng sering dijalankan amat mencabar dan menyeronokkan di samping melatih keyakinan diri para remaja. Maka jelaslah bahawa program PLKN mampu melahirkan remaja yang berwawasan dan berdisiplin berlandaskan peribahasa ‘badan sihat, otak cergas’.


Kesimpulannya, PLKN dapat menyemaikan semangat patriotik dan cinta akan negara dalam kalangan remaja. Dengan itu, akan lahirlah masyarakat yang berdisiplin, bersemangat waja dan bersedia untuk menghadapi sebarang cabaran dan dugaan pada masa hadapan yang berlandaskan prinsip-prinsip serta norma-norma hidup yang disemai sepanjang tempoh menjalani Program Latihan Khidmat Negara.

PLKN : Faedah & Manfaat Menyertainya

Oleh Hashimatul Fatma Binti Haris Fadillah
SMK Agama Sibu



Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dilaksanakan di negara kita merupakan gabungan daripada latihan ketenteraan dan penanaman nilai-nilai patriotik kepada generasi muda ke arah cinta , kasih dan sayang akan negara. Program ini berbeza daripada kerahan tenaga yang dilaksanakan daripada beberapa buah negara lain kerana menggunakan modul dan acuan kita sendiri yang disesuaikan dengan keadaan sosial, budaya dan ekonomi.Program ini juga mempunyai kepentingannya yang tersendiri kepada individu, masyarakat dan negara.


Program yang dilaksanakan ini banyak mendatangkan manfaat. Melaluinya remaja dapat menyemai nilai-nilai patriotik yang semakin luntur dalam kalangan remaja pada hari ini. Perubahan masa dan cara hidup pada masa kini menjadikan mereka leka sehingga tidak tahu erti kesusahan dan penderitaan hidup generasi sebelum merdeka yang amat susah dan terseksa oleh kekejaman penjajah pada waktu itu. Dengan menyertai program ini, mereka akan dapat membentuk jati diri dan menghargai perjuangan masyarakat pada generasi sebelum merdeka.

PLKN juga bertindak sebagai satu alat bagi pembentukan disiplin diri remaja. Disiplin diri merupakan asas penting bagi sesuatu kejayaan. Masa lapang selepas tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia diisi dengan kegiatan yang berfaedah dan mendisiplinkan diri dengan jadual yang ditentukan daripada dibuang begitu sahaja dengan aktivati yang kurang berfaedah dan tidak mendatangkan hasil. Program ini juga dapat mematangkan fikiran mereka setelah menjalani latihan dan menguji ketahanan mental dan fizikal. hal ini kerana, ketika berada di PLKN, mereka akan belajar banyak tentang perkara baru dalam kehidupan mereka yang mereka tidak pernah alami sebelum ini.

Program ini yang melibatkan pelbagai kaum ini juga, dapat memperkukuhkan integrasi nasional. Melalui program ini, remaja daripada berbilang kaum, kebudayaan dan agama dapat dihimpunkan dalam satu wadah bagi menyuburkan semangat perpaduan kaum. Hal ini kerana semasa menjalani aktiviti program mereka tinggal bersama-sama. Jurulatih PLKN juga membantu pelatih memahami cara negara yang merangkumi tanah air, rakyat dan kadaulatan ini ditadbir melalui sistem pentadbiran. Ia juga dapat menyemai semangat kekitaan dalam diri para pelatih PLKN. 

Program yang dilaksanakan dalam PLKN meliputi modul-modul tertentu, iaitu latihan fizikal, kursus bina semangat
, kursus bina perwatakan dan khidmat masyarakat. Latihan fizikal PLKN tidak membabitkan penggunaan senjata api atau latihan ketenteraan. Para pelajar akan belajar berkawat, tempur tanpa senjata, pertolongan cemas, merentas halangan dan kegiatan sukan. Melalui asas ketenteraan ini, para remaja didedahkan dengan kemahiran kepimpinan dan ikhtiar hidup.

Tuntasnya, Program Latihan Khidmat Negara yang dijalankan memang mendatangkan kebaikan kepada remaja mahupun negara. Justeru itu, semua pihak khususya para remaja dan ibu bapa perlu menyahut seruan kerajaan dengan menyertai program ini.

PLKN : Faedah & Usaha Menambahbaik Program PLKN

Oleh : Norhazwani Binti Hassan
SMK Agama Sibu



Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) merupakan satu cetusan idea yang dicetuskan dalam Kongres Patriotisme Negara pada 24 Oktober 2002.Pada mulanya program ini dikenali sebagai program 'Kerahan Tenaga' tetapi setelah mendapat pandangan daripada pihak lain nama program ini ditukar kepada program 'Khidmat Negara' kerana program ini bukannya berbentuk kerahan negara ala tentera yang diamalkan oleh negara luar dan negara kita pada tahun 1952 untuk menerangi komunis kerana kandungan perkhidmatan ini meliputi 30 peratus ala tentera dan 70 peratus kemasyarakatan yang dapat memupuk semangat patriotisme.

PLKN begitu berkesan dalam menanam semangat cintakan negara dalam diri generasi era globalisasi dewasa ini. PLKN mensasarkan remaja sebagai sasaran utama untuk program ini. Hal ini kerana, remaja sekarang begitu terdedah dengan pelbagai bahan-bahan hiburan yang tidak berfaedah sehinnga dapat menjerumuskan diri ke gejala negatif. Oleh itu, perlaksanaan program ini dapat membantu dalam mengurangkan penglibatan remaja dalam kancah maksiat selain dapat meningkatkan lagi semangat patriotisme.

Di samping itu, program ini juga dapat membentuk karektar yang positif dan penerapan nilai-nilai murni.Penerapan ini dapat dilihat dalam modul pembinaan karektor yang wajib diikuti oleh semua peserta PLKN. Melalui modul ini peserta dapat melatih berfikir secara bijak dan positif dalam membuat keputusan serta menjadi individu yang cekap. Program yang lengkap sebegini haruslah diteruskan kerana ia dapat mengelakkan pengamalan nilai-nilai murni dalam diri remaja terhakis dek terlalu mengagungkan budaya songsang dari barat.

Justeru itu,pihak kerajaan haruslah mencari langkah-langkah yang sesuai dalam menambahkan lagi jumlah peserta untuk menjalani program sebegini. Antaranya adalah, menambah lagi bilangan kem yang dapat menampung lebih banyak peserta dan dilengkapi dengan kemudahan yang kondusif supaya dapat memberi keselesaan kepada peserta sepanjang tiga bulan mengikuti program tersebut.Kemudahan yang selesa dan lengkap dapat menambat hati remaja lain untuk mengikuti program ini.

Langkah yang kedua adalah memperbanyakkan lagi ceramah atau informasi-informasi yang berkaitanan dengan PLKN. Langkah sebegini dapat menangkis pandangan negatif sesetengah remaja ataupun masyarakat yang beranggapan PLKN tidak memberi sebarang manfaat dan hanya membuang masa peserta. Melalui ceramah ataupun penyebaran informasi mengenai PLKN ia sedikit sebanyak menggambarkan realiti sebenar mengenai manfaat yang bakal diperoleh peserta PLKN malah dapat menarik perhatian remaja lain untuk menyertai program ini.

Tuntasnya, PLKN merupakan satu platform dalam membentuk generasi yang mempunyai semangat patriotisme serta berkepimpinan. Diharap program sebegini terus mendapat sokongan padu daripada semua pihak kerana generasi sekarang merupakan tonggak utama kepimpinan negara pada masa hadapan.

Hakisan Tanah : Faktor Manusia & Semulajadi

JAFIRA DALINA BT JABRI
SMK Agama Sibu

Bencana hakisan merupakan satu fenomena yang serius seperti kejadian tanah runtuh di Kampung Pos Dipang, Kampar, Perak pada 1996 dan hakisan yang berlaku di Sungai Kayu Ara, memerlukan satu pendekatan yang dinamik dan menyeluruh. Fenomena ini merupakan rentetan daripada kegagalan pelbagai tindak balas alam secara  semulajadi dan juga kegiatan manusia. Kaedah pengawalan serta penyelenggaraan dan juga aspek pengurusan yang kurang mengambil berat tentang risiko jangka masa panjang mengakibatkan pelbagai kejadian runtuhan cerun berlaku di merata-rata tempat di dunia.

Aktiviti penebangan hutan dan penggondolan tanah.Tujuannya ialah untuk pembangunan tetapi sebenarnya aktiviti ini telah menyebabkan tanih kehilangan kekuatan dan apabila kadar kadar hujan tinggi maka akan berlaku gelongsoran disebabkan oleh aktiviti air larian permukaan.Permukaan tanah juga menerima hujan secara terus atau langsung dengan kelajuan yang tinggi apabila tiada tumbuhan yang menghalangnya.Ini akan menyebabkan berlakunya percikan dan seterusnya berlaku gelongsoran tanah.

Ativiti penbangunan yang dilakukan di tanah tinggi dan cerun bagi tujuan ekonomi dan petempatan. Cerun-cerun diteres dan tidak dilakukan secara betul.pengurusan cerun yang lemah seperti melakukan potomgan cerun secera menegak dan tiada sistem perparitan yang baik bagi tujuan pengaliran air serta tidak  dibuat tanaman tutup bumi bagi menggelakkan hakisan permukaan. Kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa berpunca daripada aliran air dalam tanah yang pada asalnya ditambak di kawasan itu menyebabkan tebing konkrit pada bahagian tebing pecah.

Hakisan dan gelongsoran tanah berlaku akibat daripada berlakunya fenomena ini,ikatan tanih maejadi longgar dan menggelongsor ke bawah.Struktur tanah menjadi berubah dan membentik permukaan baru akibat faktor mampatan dan rengangan oleh gerakan gempa bumi.Hasilnya akan berlaku masalah runtuhan dan hakisan bagi kawasan terbabit.

Kadar hujan yang tinggi  juga menyumbang kiepada hakisan yang gelongsoran tanah.Ini berlaku akibat kandungan air dalam tanah menjadi tepu dan tanah tidak dapat menerima jumlah air yang berlebihan. Di negara kita tanah runtuh kerap berlaku akibat hujan kerana curahan hujan yang banyak boleh menyebabkan tanah menjadi tepu serta licin lalu  terjadi cerun curam.Perkara tersebut akan menyebabkan berlakunya air larian permukaan yang mengangkut tanih dan seterusnya menyumbangkan kepada hakisan permukaan  tanah dan akan berlakunya gelongsoran tanah.

Kajian mengenai hakisan dan runtuhan tanah perlulah dilihat dari sudut kepentingan keseimbangan ekologi dan ekosistem alam serta kepentingan kepada manusia. Manusia perlu mengambil inisiatif dalam pengurusan cerun yang sistematik dan terperinci agar kemusnahan alam semula jadi lebih terkawal. Perkara tersebut juga menentukan keselamatan sejagat bagi mengelakan kehilangan jiwa, harta, benda, serta kemudahan awam.

Pencemaran Udara : Manusia Menjadi Penyebab

Oleh Mohd Asri Bin Morni
SMK Agama Sibu

Pencemaran udara dikaitkan dengan bahan-bahan sintetik dan lain-lain kotoran berbahaya yang meresap dan menjadi sebahagian daripada udara disekeliling kita.Terdapat banyak punca yang menyebabkan kualiti udara kita menurun yang disebabkan oleh manusia itu sendiri.

Antara punca pencemaran udara yang disebabkan oleh manusia ialah kegiatan perindustrian. Persekitaran seperti pengeluaran asap berlebihan dan habuk dari kilang-kilang menyebabkan udara disekeliling kita tercemar oleh partikal-partikal halus logam berat yang keluar dari corong asap kilang.Udara yang mengandungi partikal-partikal tersebut akan disedut oleh manusia dan seterusnya menyebabkan berlakunya penipisan ozon dan kesan rumah hijau. Oleh itu, pihak berkenaan seperti peneraju kilang perlukan perhatian akan hal ini, kerana ia akan menimbulkan banyak masalah pada persekitaran kita.

Perbakaran hutan secara terbuka dan besar-besaran juga antara salah satu factor kepada pencemaran udara.Pembakaran hutan yang berlaku di Indonesia menyebabkan udara di negara kita juga tercemar.Sikap tidak bermoral ini secara tidak langsung membawa kesusahan kepada orang lain apabila gas karbon monoksia terbebas ke udara hasil kegiatan pembakaran terbuka ini. Contohnya berlaku jerebu. Justeru itu, kesedaran terhadap penjagaan persekitaran perlulah ada dalam diri seseorang agar masalah ini dapat dikurangkan.

Pembalakan haram yang dilakukan oleh manusia secara tidak langsung juga menjadi faktor kepada udara disekeliling kita tercemar. Kekurangan pokok-pokok menyebabkan kandungan oksigen udara kita semakin merosot. Apatah lagi apabila pencemaran udara berlaku.Tumbuhan hijau,seperti pokok-pokok terutamanya menjadi sumber utama kepada udara yang berkualiti.Jika pembalakan haram ini terus berleluasa,sumber kepada udara bersih kita juga akan berkurangan.

Tuntasnya, aktiviti seperti ini perlu dihentikan demi untuk menjaga persekitaran kita.

Pencemaran udara juga berpunca daripada penggunaan bahan-bahan beracun dalam kehidupan seharian manusia, sebagai contoh, penggunaan racun penyembur rumput, racun pembunuh nyamuk dan sebagainya boleh menjejaskan kualiti udara kita jika digunakan secara berlebihan.Kandungan bahan beracun seperti rodentisid, insektisid dan naftalin ini boleh mencemarkan udara apabila terbebas ke udara semasa manusia menggunakannya. Jelas bahawa manusia boleh menjadi agen utama pencemaran udara.

Tuntasnya, penggunaan bahan-bahan seperti ini perlu dikurangkan untuk menjamin kualiti udara yang bersih. Pencemaran udara yang disebabkan oleh manusia akan membahayakan nyawa manusia itu sendiri.Oleh itu,semua pihak haruslah bekerjasama dalam mengatasi masalah pencemaran udara ini agar kehidupan seharian kita akan lebih sihat dan bersih.   

Dadah : Faktor & Kesan Penagihan

Oleh : Mohd. Asri Bin Morni
SMK Agama Sibu
Gejala penyalahgunaan dadah ini bukanlah perkara yang baru di negara kita.Walaupun pelbagai cara pengawalan penyalahgunaan dadah telah diperkenalkan,gejala ini masih berlanjutan.


Wujud pelbagai faktor yang menyebabkan gejala penyalahgunaan dadah salah satu daripadanya ialah pengaruh rakan.Rakan memainkan peranan penting dalam membentuk sifat dan peribadian seseorang sama ada ke arah baik atau sebaliknya.Berdasarkan hal ini,jika kita berkawan dengan penagih dadah,lambat-laun rakan itu akan mempengaruhi kita untuk mengikut jejaknya.Hal ini mudah berlaku kepada orang yang menghadapi banyak masalah dan dalam kalangan remaja.

Kebanyakan orang mempunyai sikap ingin mencuba dalam diri masing-masing.Mereka yang mempunyai pegangan agama yang longgar,mudah tunduk kepada sikap ingin mencuba yang wujud  di dalam dirinya.Apabila orang rapat dengannya terlibat dengan penagihan dadah,sikap ingin mencuba itu lebih mudah  direalisasikan.
     
Penyalahgunaan dadah menimbulkan pelbagai kesan negatif kepada individu,masyarakat dan negara.Gejala penyalahgunaan dadah menyebabkan golongan yang terlibat dilihat sebagai sampah masyarakat.Penagih dadah menjadi orang yang tidak bermaya,lesu dan kekurangan tenaga untuk menjalani kehidupan.Oleh itu,mereka mulai mengabaikan tugas dan tanggungjawab sama ada sebagai pekerja,suami atau isteri.

Para penagih dadah juga akan menghadapi kehidupan yang tidak terurus.meraka tinggal di tempat yang kotor dan kurang selesa seperti di lorong gelap dan siar kaki bangunan.Selain itu,keadaan diri penagih yang kurus,busuk,berpenyakit dan sebagainya.mereka sanggup melakukan sebarang jenis jenayah sama ada ringan atau berat bagi mendapatkan duit untuk membeli dadah.ini bukan saja mengancam keselamatan nyawa dan harta benda orang lain,malahan menakutkan para pelancong asing.Ini sekali gus menjejaskan pendapatan negara dan imej negara di kaca mata asing.

Kewujudan golongan penagih dadah yang menjadi sampah masyarakat merupakan suatu beban kepada anggota masyarakat dan negara.oleh itu,semua pihak harus bekerjasama mengawal dan mencegah gejala ini agar tidak berlanjutan.

Jenayah Komersial : Faktor & Kesan

Oleh : Fatin Firzanah
SMK Agama Sibu

Kejadian kes jenayah komersial yang semakin meningkat telah menyebabkan kebimbangan di Negara kita. Jenayah komersial adalah kegiatan jenayah yang melibatakan perdagangan seperti cetak rompak CD dan DVD, mencetak wang kertas dan syiling palsu dan mengeluarkan barangan palsu berjenama seperti jam tangan, beg, kasut, pakaian dan sebagainya. Ianya berpunca daripada pelbagai faktor dan memberikan impak terhadap negara.

Antara sebab kejadian kes jenayah komersial  semakit meningkat ialah disebabkan oleh sikap materialistic dalam diri seseorang. Hal ini kerana, wujud sifat tamak haloba dan pentingkan diri sendiri untuk mengejar kekayaan dengan cepat dalam diri mereka. Ini telah menyebabkan mereka sanggup untuk melakukan apa sahaja asalkan mereka mendapat keuntungan dengan cara mudah walaupun ianya menyalahi undang-undang.

Seterusnya, sikap masyarakat yang kurang prihatin juga merupakan punca jenayah komersial. Ini kerana, terdapat segelintir masyarakat yang menganggap masalah ini merupakan trend terkini dan tidak ambil endah akan permasalahan tersebut. Hal ini akan menyebabkan masyarakat menjadi terbiasa dan  sentiasa melakukan jenayah komersial ini. Akibat kurangnya pemahaman tentang masalah ini, jenayah ini telah menular dengan pantas dalam masyarakat kita.

Kesan peningkatan bagi jenayah komersial ini terhadap negara ialah boleh menjejaskan prestasi kewangan sesebuah organisasi. Jenayah ini bukan sahaja membabitkan individu terbabit, tetapi ia juga menjejaskan kewangan negara. Sekiranya jenayah ini dibiarkan, ia akan member kesan negatif terhadap perniagaan negara dan keupayaan agensi penguatkuasa dalam mengurus dan menyiasat kes tersebut. Akhirnya ia boleh menghakis keyakinan ahli perniagaan tempatan dan asing untuk melabur di negara kita.

Selain itu, ia juga akan menyebabkan peningkatan kadar jenayah dalam negara. Hal ini disebabkan oleh penjenayah kolar putih yang tidak dikenakan tindakan kerana mereka sukar untuk dikesan. Contohnya, golongan professional yang berjawatan tinggi sering menutup kesalahan mereka dengan memberikan wang sogokan kepada pihak-pihak tertentu. Hasilnya, pihak tersebut menerima wang sogokan tersebut tanpa berfikir panjang disebabkan oleh desakan hidup. Tansilnya, peningkatan kes jenayah komersial turut member impak kepada peningkatan kadar jenayah dalam negara.

Oleh itu, kita seharusnya sedar akan tanggungjawab kita dalam membanteras jenayah komersial yang semakin berleluasa. Kerjasama daripada semua pihak amatlah diharapkan supaya jenayah tersebut dapat dikawal.

Samseng Jalanan @ Mat Rempit

'SAMSENG JALANAN' @ MAT REMPIT

Artikel Asli dari http://pmr.penerangan.gov.my

Abstrak
'Samseng jalanan' akan menggantikan istilah Mat Rempit bagi mengelak publisiti dan pembentukan identiti kepada golongan berkenaan. Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof menyatakan bahawa keputusan tersebut dicapai oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada mesyuarat pasukan itu di Pulau Pinang baru-baru ini. Beliau turut meminta pihak media dan pengeluar filem agar tidak mengagung-agungkan golongan berkenaan dengan memberi publisiti keterlaluan. Pihak Polis tidak mahu mempopularkan istilah Mat Rempit kerana tidak mahu golongan itu mempunyai identiti sendiri dan bangga dengan istilah tersebut. Penggunaan istilah dan penghasilan filem aktiviti Samseng Jalanan pada pendapatnya dapat menggalakkan lagi kegiatan tidak bermoral di kalangan belia negara ini.
Pengenalan
Mat Rempit merupakan istilah kepada penunggang motosikal yang terlibat dalam perlumbaan haram, biasanya dengan menggunakan moto kapcai atau skuter. Ia merupakan satu gejala sosial remaja di Malaysia sekarang. Minah Rempit pula boleh jadi merupakan seorang pelumba perempuan, atau teman wanita Mat Rempit.

Walaupun kebanyakan Mat Rempit sering berlumba, ada juga yang cuma menunggang secara berbahaya di jalan raya. Mat Rempit biasanya berkumpulan dan akan berlumba di tengah-tengah kota pada malam hujung minggu.

Kebanyakan motosikal yang digunakan Mat Rempit tidak memenuhi piawai, ataupun telah diubah suai dengan banyak. Malah ada juga Mat Rempit yang tidak mempunyai lesen sah, tidak membayar cukai jalan dan menaiki motosikal curi. Kini, taman perumahan turut telah ditukar menjadi litar lumba oleh Mat Rempit. Dianggarkan di Malaysia sahaja terdapat kira-kira 200,000 Mat Rempit. Istilah Mat Rempit ini turut digunakan di Singapura dan Indonesia untuk tujuan yang sama.

Mereka beraksi pada waktu senja , malam atau selepas ibu bapa pulang daripada bekerja. Remaja ini mencuri kunci motosikal atau memberi alasan membeli barang di kedai berdekatan atau pergi ke pasar malam. Ibu bapa tidak sedar anaknya boleh pergi jauh sehingga ke Kuala Lumpur.

Mereka beraksi di celah-celah kereta yang penuh sesak di Kuala Lumpur untuk mendapat perhatian orang ramai. Di Kuala Lumpur jalan yang popular ialah Jalan Raja Laut, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Bukit Bintang. Lebuh raya Lekas di Semenyih yang belum siap sepenuhnya telah mengorbankan beberapa remaja belasan tahun.

CERITA MAT REMPIT

Teknik menunggang
Teknik menunggang juga diperhatikan dan berubah dari semasa ke semasa. Semakin bahaya, semakin mendapat tepukan penonton dan mereka berasa bangga menjadi juara. Teknik itu seperti willi, baring, berdiri dan sebagainya.

Cabaran
Jalan yang mencabar ialah di selekoh berbahaya, jalan berlubang, berair, berlumba melawan arus, tanpa lampu depan dan menerima cabaran rakan-rakan, musuh dan orang ramai.

Sanggup mati katak
Mereka sanggup cedera parah malah berani mati katak ketika berlumba. Ketika berlumba, mereka akan pejam mata, lampu motosikal ditutup dan menunggang motosikal melawan arus jalan raya. Pastinya mereka di bawah pengaruh dadah sintetik seperti syabu dan ice. Ketika berlumba mereka terbayang 'ular' atau musuh 'alien' yang perlu ditentang habis-habisan. Mereka ditugaskan untuk menjadi hero membunuh musuh. Mereka tidak ada perlindungan diri seperti kasut, seluar tebal , lapik lutut, topi keledar mahupun insurans nyawa.

Sekatan jalan raya
Sekatan jalan raya oleh polis trafik lebih menyeronokkan. Mereka akan berpatah balik melawan arus jika ada sekatan polis. Ada juga yang merempuh sekatan jalan raya. Polis trafik yang bersenjata pistol dan kayu cota tidak dipedulikan. Ibu bapa dan masyarakat akan menyalahkan polis jika bertindak kasar seperti menendang motosikal yang bergerak laju. Ada juga kes polis yang membaling kayu pada tayar yang bergerak laju untuk melarikan diri. Usaha polis trafik mengadakan sekatan jalan raya dan mengawasi pergerakan mat rempit seolah-olah diperlekehkan sehingga ada yang berani merempuh sekatan yang diadakan. Kelicikan mat rempit mengenal pasti jalan-jalan yang selamat juga menyebabkan golongan ini mendabik dada kononnya mereka bijak melarikan diri daripada pengawasan pihak berkuasa. Malahan, anggota polis sendiri pernah menjadi mangsa tindakan melulu mat rempit di mana ada anggota polis yang pernah cedera dan terkorban dalam operasi terhadap mat rempit.

Ganjaran
Biasanya mat rempit terdiri daripada remaja belasan tahun yang masih bersekolah , menggunakan motosikal ibu bapa atau abang-abang mereka. Mereka menunggang motosikal tanpa lesen memandu yang sah. Mereka bersaing sesama sendiri dan ada kalanya mendapat 'hadiah' berbentuk wang dan gadis bohsia sebagai taruhan. Bagi menambah kelajuan motosikal, piston, brek, handle, tayar dan lain-lain diubahsuai.

GELARAN "MAT REMPIT" SEOLAH PENGIKTIRAFANHentikan menggelar mereka yang terbabit dengan kegiatan perlumbaan motosikal haram sebagai 'Mat Rempit' - demikian langkah pertama yang dicadangkan pakar psikiatari terkenal, Prof Mohamad Hussain Habil bagi mengatasi masalah itu.
Beliau memberitahu dengan memberi gelaran itu kepada mereka, golongan berkenaan akan berasa lebih besar kepala dan mendorong mereka untuk meneruskan gelagat mereka dengan lebih kerap dan angkuh.
Mohamad Hussain, yang menerajui Jabatan Psikiatari Universiti Malaya, berkata sebenarnya, remaja yang terlibat dengan perlumbaan motosikal haram ingin mencari perhatian dan label 'Mat Rempit' yang diberi kepada mereka akan menjadikan mereka lebih seronok dan menganggapnya sebagai lesen atau pengiktirafan oleh masyarakat terhadap kegiatan mereka
"Cerita tentang mereka yang sering tersiar dalam akhbar, majalah, radio dan televisyen juga menjadikan mereka lebih berazam untuk meneruskan gaya hidup mereka itu kerana ia memenuhi ego mereka yang kononnya merupakan golongan yang macho dan berani," katanya
INDIVIDU YANG TERLIBAT DENGAN GEJALA INI
1. Remaja
2. Remaja Bawah Umur dan Masih Bersekolah
PUNCA-PUNCA1. perasaan ingin mencuba
2. tiada kawalan atau perhatian dari ibu bapa
3. kurang kasih sayang keluarga
4. pengaruh kawan-kawan
5. mengisi masa lapang/senggang
6. mendapat kepuasan ekstrem untuk menunjuk-nunjuk
7. mendapatkan habuan atau ganjaran
8. gaya hidup dan taraf pendidikan yang rendah
9. pengaruh filem atau cerita
10. tanda protes
MAT REMPIT JUGA MELAKUKAN JENAYAH SEPERTI:
1. kegiatan gengster
2. rompak berkumpulan
3. pergaduhan
4. laku musnah
5. membunuh
6. kecurian
7. buli
8. rogol
9. seks bebas
10. pengambilan dadah dan alkohol
LANGKAH PENCEGAHAN 
• Bagi membanteras gejala lumba haram di ibu negara, polis trafik telah melancarkan operasi besar-besaran dengan lebih 500 mat rempit diperiksa di Dataran Merdeka. Operasi sama turut diadakan serentak di negeri lain iaitu Perak, Pulau Pinang dan Selangor.
• Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye mencadangkan Akta Pengangkutan Jalan dipinda bagi membendung gejala "mat rempit" dan perlumbaan motosikal haram. Pelajar berumur 15 hingga 19 tahun merupakan pelajar yang kandas dalam pelajaran atau telah berhenti sekolah, perlu ditahan di sekolah juvana, Sekolah Henry Gurney jika didapati bersalah untuk suatu tempoh ditetapkan. Mereka hendaklah dihukum membuat kerja-kerja amal sehingga 100 jam dan motosikal dirampas.
• Samseng jalan raya atau 'Mat Rempit' mungkin akan dikenakan hukuman lebih berat iaitu hukuman penjara mandatori setelah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dipinda. Ini berikutan hukuman yang sedia ada ke atas samseng jalan raya yang disabitkan kesalahan iaitu denda minimum RM5,000 atau penjara tidak lebih daripada lima tahun tidak mampu menyedarkan mereka. Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata, cadangan itu yang kini masih pada peringkat Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan dibawa ke Kementerian Pengangkutan sebelum mendapatkan kelulusan."Pihak kita ada berbincang untuk laksanakan hukuman penjara mandatori bagi samseng jalanan. Sebelum ini kebanyakan kes, pesalah hanya membayar denda atau saman, tetapi dengan dikuatkuasakan undang-undang tersebut, semua pesalah perlu menjalani hukuman di penjara mengikut kesalahan yang dilakukan," katanya kepada pemberita di Dataran Merdeka di sini hari ini. Beliau berkata, bagaimanapun hukuman penjara mandatori itu hanya dicadangkan bagi samseng jalanan yang berumur 18 tahun ke atas manakala bagi mereka yang di bawah umur, kumpulan berkenaan masih tertakluk pada Akta Perlindungan Kanak-kanak. "Kita juga sedang mengkaji supaya pesalah-pesalah yang di bawah umur dihantar ke sekolah-sekolah juvana," katanya. Dalam usaha mencegah kegiatan lumba haram dengan lebih agresif, beliau berkata, pihaknya akan memperluaskan lagi Skuad 42 yang khusus menjalankan operasi membanteras lumba haram ke semua kontinjen di seluruh negara. "Kini ada beberapa kontinjen yang sudah ada skuad 42 seperti Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) yang sememangnya fokus kepada operasi cegah lumba haram. Jadi saya berharap setiap kontinjen akan mempunyai Skuad 42 mereka masing-masing sebelum hujung tahun ini," katanya.
• Presiden kelab motosikal "Kelab RD", Azhanyzam Zakaria pula berpendapat langkah kerajaan itu baik namun masih belum mencukupi untuk membendung gejala mat rempit atau perlumbaan motosikal haram ini. Ketika dihubungi, beliau berkata kerajaan juga perlu menimbangkan untuk mewujudkan satu lagi litar lumba yang dirasakannya strategik iaitu di Bukit Jalil selain mengenakan tindakan tegas kepada mereka yang terlibat dengan perlumbaan haram. Azhanyzam berpendapat pembinaan litar lumba di Bukit Jalil berhampiran Kuala Lumpur mungkin mampu mengurangkan aktiviti perlumbaan motosikal haram di jalan raya ibu kota. "Kalau di Bukit Jalil, dekatlah sikit berbanding Sepang. Mereka ini tak mahu tempat yang jauh. Sekiranya kerajaan sudah menyediakan tempat untuk mereka melakukan aktiviti dan kalau mereka masih lagi berlumba haram di luar, kenakan sahaja tindakan tegas terhadap mereka. "Tindakan merampas motosikal bukanlah satu tindakan yang baik, sebaliknya akan mengundang jenayah lain iaitu mencuri motosikal. Kita kena tahu kebanyakan mereka ini datang daripada golongan keluarga bermasalah serta hidup dalam kemiskinan," katanya. Azhanyzam juga berpendapat tindakan undang-undang yang lebih ketat harus meliputi pembatalan lesen memandu serta-merta dan pengharaman pembelian motosikal bagi merekayang disabitkan kesalahan.
• Bagi menangani isu mat rempit, pelbagai saranan dalam bentuk meminda peraturan dan undang-undang jalan raya hendak dilakukan. Tetapi akhirnya, apa guna segala undang-undang yang digubal jika tidak ada penguatkuasaan dilakukan. Walaupun mungkin sesetengah anggota masyarakat sudah bosan dan letih dengan karenah mat rempit, tetapi kerajaan harus terus berusaha dan serius mewujudkan kesedaran dan membina akhlak mulia di kalangan remaja agar tidak terjebak dengan gejala ini. Kempen membanteras gejala mat rempit selama ini hanya sia-sia kerana tidak mendapat sokongan ibu bapa serta masyarakat. Kegagalan kawalan dan kurang perhatian ibu bapa menyebabkan anak-anak mereka sanggup menggadai nyawa di jalan raya. Kerajaan perlu terus serius mengadakan kempen berterusan untuk memberi kesedaran kepada golongan muda supaya sayangkan diri dan tidak menggadaikan nyawa di atas jalan raya. Selain pendekatan lembut, pendekatan keras juga perlu dilakukan. Tiada istilah kompromi untuk menangani golongan mat rempit yang menunggang motosikal secara berbahaya.
• Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menjalinkan kerjasama yang lebih erat dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi membanteras gejala mat rempit yang kian berleluasa sejak kebelakangan ini. Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan JPJ berhubung usaha meningkatkan kerjasama itu, baru-baru ini. Menurutnya, kerjasama antara dua agensi penguat kuasa itu perlu disebabkan JPJ mempunyai beberapa keistimewaan yang tidak ada pada pasukan polis.
HUKUMAN
Lumba Haram 
Bil 1.
Kesalahan Menaja/menyertai lumba haram.
Seksyen/ Kaedah Kesalahan  Seksyen 81
Seksyen/ Kaedah Hukuman  Seksyen 81(2)
Seksyen 81(3)
Kadar Kompaun  Mahkamah
Kadar Mahkamah  Denda RM 2000 atau 6 bulan penjara atau kedua-duanya. Denda RM 2000 atau 6 bulan penjara dan lesen digantung satu bulan. Sabitan kedua denda RM 5000 atau penjara satu tahun atau kedua-duanya dan lesen digantung selama 3 tahun.

KESIMPULAN
Sebagaimana gejala sosial yang lain, peranan yang dimainkan ibu bapa adalah amat penting untuk menjayakan sebarang usaha menangani masalah tersebut. Selain mengenakan tindakan tegas ke atas mat rempit, tindakan yang sama tegas terhadap ibu bapa atau pemilik motosikal yang digunakan juga boleh membantu untuk menangani masalah ini, kalau tidak sekalipun, membantu mengelakkan gejala ini dari menjadi lebih buruk lagi. aktivis sosial termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga perlu memainkan peranan untuk mencapai matlamat menangani gejala merempit. Apa sekalipun, yang pasti, masalah ini kini kian meruncing dan kesepaduan semua pihak adalah merupakan kunci yang akan dapat menyelesaikan segala permasalahan ini

Sumber Maklumat
Akhbar-akhbar Utama,
Bernama, 
Wikipedia,
Portal Komuniti Kementerian Teknologi, Air dan Komunikasi
PanduCermat.org.my