Monday, August 10, 2009


KEMALANGAN JALAN RAYA
DISEDIAKAN OLEH
ANNISA NURUL HIDAYAH BT HJ JERMAN (6A2)

SMK Agama Sibu


DEFINISI
Kemalangan jalan raya merupakan suatu tragedi yang melibatkan semua orang sama ada sebagai pemandu kenderaan, penumpang, atau pejalan kaki.

PUNCA-PUNCA
1. Sikap terburu-buru dan mementingkan diri sendiri.

2. Jalan raya licin semasa hujan menyebabkan kenderaan terbabas dan tidak terkawal.

3. Jalan raya sempit menyebabkan banyak kenderaan tidak mempunyai ruang untuk bergerak apabila berlaku kecemasan.

4. Memandu ketika mabuk, khayal @ mengantuk.

5. Ketiadaan tempat rehat dan lampu jalan.

LANGKAH-LANGKAH MENGATASI
1.Mengetatkan peraturan dan pengawasan yang lebih kerap.

2.Pengeluaran lesen yang lebih ketat.

3.Pihak berkuasa seperti polis trafik dan pihak Jabatan Pengangkutan Jalan(JPJ) harus bekerjasama dan mempergiatkan operasinya.

4.Menggunakan pistol radar untuk menahan kenderaan yang melepasi had laju yang ditetapkan.

KESAN-KESAN
1. Kadar kematian seluruh negara semakin meningkat.

2. Ramai ahli keluarga akan kehilangan orang yang tersayang.

3. Trauma.


HALANGAN@CABARAN
1. Sikap pemandu yang masih tidak mahu bekerjasama menyebabkan masalah ini sukar diatasi.

2. Segelintir masyarakat tidak memandang berat hukuman yang dikenakan.

3. Segelintir masyarakat memandang ringan terhadap operasi yang telah dilancarkan.

4. Sikap pemandu yang merasuah pihak polis trafik supaya tidak disaman.

GARIS PANDUAN PENGGUNA JALAN RAYA
1. Pasangkan lampu - Pasangkan lampu kecil apabila jarak penglihatan turun daripada paras biasa.

2. Pasangkan lampu utama apabila jarak penglihatan turun secara mendadak. Jangan gunakan lampu tinggi kerana jerebu membalikkan cahaya dan akan memburukkan keadaan.

3. Kurangkan kelajuan - Perlahankan kenderaan supaya sempat berhenti apabila berlaku kecemasan.

4. Jaga jarak antara kenderaan - Pemandu harus mengekalkan jarak yang selamat antara kenderaan di hadapan supaya mempunyai ruang yang mencukupi untuk berhenti sekiranya ada situasi merbahaya di hadapan.

4. Jangan berhenti di tepi jalan - Berhenti di tempat yang disediakan seperti di perhentian atau kawasan rehat dan rawat. Pasangkan lampu kecil untuk keselamatan.

5. Berhati-hati apabila mengambil simpang atau memotong kenderaan - Pasang lampu isyarat dan pastikan ianya selamat sebelum masuk ke simpang atau memotong kenderaan.

6. Kenderaan rosak - Berhenti di tempat yang tidak menghalang lalulintas. Hubungi pihak lebuh raya atau polis supaya ianya dapat ditarik ke kawasan yang selamat dengan segera.

7. Warga emas - Warga emas dinasihatkan tidak memandu dalam keadaan jerebu.

8. Pengumuman trafik di radio dan paparan iklan elektronik - Pemandu dinasihatkan agar mendengar pengumuman trafik di radio dan juga mesej di paparan iklan elektronik untuk mendapatkan maklumat terkini berhubung keadaan trafik di kawasan yang dilalui.

9. Peringatan khas untuk pengguna motosikal - Selain daripada panduan di atas, pengguna motosikal dinasihatkan supaya memakai pakaian yang bewarna cerah dan topi keledar yang mempunyai pelekat bersinar bagi meningkatkan kebolehlihatan serta memakai penutup muka.

10. Peringatan kepada pengguna motokar - Jangan pasang lampu kecemasan (hazard light) semasa memandu kerana ianya mengelirukan pemandu lain. Lampu kecemasan hanya digunakan apabila kenderaan BERHENTI di tepi jalan semasa berlaku kecemasan.


PEMANDUAN BERHEMAH KETIKA CUACA BURUK
1. Sapu wap pada cermin kenderaan anda yang disebabkan oleh hujan,jika perlu gunakan pengering cermin(dimister.

2. Kurangkan kelajuan anda mengikut keadaan cuaca. Pastikan lampu belakang, lampu brek, dan lampu isyarat yang lain dalam keadaan baik.
3. Jika hujan terlalu lebat, anda dinasihati supaya memberhentikan kereta anda di tempat yang selamat sehingga hujan berhenti.

4. Anda harus berhati-hati dan memperlahankan kenderaan anda apabila hujan mula turun kerana pada masa itu jal;an licin.
5. Cuaca buruk tidak mendatangkan bahaya jika pemandu dapat menyesuaikan diri dengan keadaan tersebut.

RUMUSAN
Secara keseluruhannya, kemalangan jalan raya semakin berleluasa dari semasa ke semasa yang melibatkan nyawa. Pelbagai faktor boleh dijadikan sebab berlakunya kemalangan. Kempen dan pelaksanaan Sistem Jalan Raya(KEJARA) harus dipergiatkan lagi untuk menyedarkan pemandu.Oleh itu, pihak yang bertanggungjawab menyedia dan menyelenggara infrastruktur jalan raya harus mempunyai integriti dan kredebiliti untuk menjalankan tugas dengan amanah bagi mengurangkan masalah kemalangan jalan raya.

No comments: