Monday, February 1, 2010

ROKOK

Rokok : Kesan Terhadap Kesihatan Manusia
Hazimah Mohamad (U6A2)

Merokok sudah menjadi perkara biasa dalam senario dunia kini. Malah golongan remaja juga tidak terkecuali. Kaji selidik yang dilakukan oleh Global Youth Survey mendapati 20 peratus daripada pelajar yang berumur 13 tahun hingga 15 tahun adalah perokok, manakala remaja bawah 18 tahun yang merokok juga meningkat sehingga 20 peratus. Tabiat merokok ini membawa pelbagai implikasi dan kesan terhadap manusia khasnya kesihatan.

Merokok boleh menyebabkan seseorang itu menghidap penyakit seperti koronori jantung, kanser peparu, brokintis kronik dan emfisima. Hal ini disebabkan oleh asap rokok atau tembakau yang mengandungi 4000 bahan kimia beracun. Antaranya ialah bahan radioaktif, tar, nikotin, karbon monoksida dan lain-lain lagi.

Selain itu, merokok dapat melesukan badan dan akal fikiran. Bau asap rokok dapat mengganggu dan menyakiti orang yang tidak merokok. Asap rokok yang dihidu boleh menyebabkan penyakit dibahagian esofagus, perut dan pankreas. Hal ini kerana asap rokok yang dihidu akan melalui saluran penghadaman dan pencernaan.

Merokok juga memberi kesan kepada keluarga si perokok. Contohnya bagi mereka yang mempunyai isteri yang mengandung, merokok dapat membahayakan janin yang dikandung oleh si ibu. Selain itu, bayi yang akan dilahirkan akan kurang berat badan atau tidak cukup bulan. Si ibu pula akan lebih terdedah kepada kanser. Oleh itu, ibu bapa yang merokok dinasihati supaya berhenti merokok demi menjaga kesihatan keluarga.

Kesan lain merokok ialah dapat meracuni sistem penafasan. Walaupun hanya setengah batang rokok, asap rokok daripadanya boleh menghalang laluan udara yang melalui bronkus. Hal ini boleh memyebabkan pengurangan isipadu udara yang ditarik dan dihembus pada setiap kali penafasan. Setiap kali perokok menghisap rokok, kadar degupan jantung mereka akan meningkat. Selain itu, perokok juga akan mudah menghadapi tekanan darah tinggi.

Berdasarkan huraian di atas, jelaslah menunjukkan merokok dapat membahayakan kesihatan manusia. Pelbagai penyakit boleh terjadi akibat daripada merokok yang juga boleh membawa maut. Oleh itu, jauhilah rokok dan katakan “ TAK NAK ” kepada rokok demi kesihatan diri dan orang sekeliling

No comments: