Monday, February 28, 2011

Perubatan Herba : Masalah Dan Usaha Memajukannya

Oleh :
Eleena Bt Serail
SMK (Agama) Sibu
Pendahuluan

Masyarakat pada hari ini lebih bergantung pada perubatan moden. Hal ini sedikit sebanyak menyebabkan perubatan herba di negara kita semakin dilupakan. Pelbagai masalah yang menyebabkan kesukaran perubatan herba untuk dikomersilkan dan usaha yang dapat dilakukan untuk menaikkan taraf kan perubatan herba.

Masalah Dan Dilema

Bersaing dengan ubataan moden.
Hal ini kerana masih banyak di antara kita masyarakat melayu terutamanya masih menganggap ubatan herba sebagai ubatan yang ketiggalan zaman dan tidak patut digunakan lagi pada masa sekarang. Hal ini tidak sepatutnya berlaku kerana banyak kegunaan perubatan herba yang tidak kita sedari seperti sireh atau nama saintifinya piper betel yang berupaya melancarkan paerjalanan haid dan penyubur kandungan ibu yang hamil khas untuk golongan wanita, jelaslah di sini bahawa perubatan moden tidak patut disingkirkan kebolehannya.

Kurangnya usaha untuk memperbaharui kemampuan ubatan herba.

Hal ini disebabkan kurangnya usaha badan -badan yang bertanggjawab untuk malakukan pembaharuan ke atas ubatab herba. Ramai yamg masih menanggap ubatan penghasilan ubatan herba memerlukan proses yang leceh seperti perlu melalui proses yang lebih banyak berbanding penghasilan ubatan moden. Hal ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa betapa pentingnya usaha memperbaharui perubatan herba untuk menangkis pendapat masyarakat terhadap kelembapan dalam proses penghasilan herba.

Usaha Memajukan

Menjalankan penyelidikan ke atas tumbuhan herba.
Hal ini kerana para sainstis di negara kita kurang menitik beratkan penyelikan dalam bidang herba lantaran terlalu obses mencipta ubat-ubatan moden. Pelbagai ubatan herba yang dapat dihasilkan untuk mengubati penyakit-penyakit kronik seperti tumbuhan mengkudu atau nama sainstifiknya "morinda citrifolia" yang berupaya memelihara sistem jantung dan fungsi ginjal dan banyak lagi kelebihan yang bakal kita perolehi dengan mengadakan kegiatan penyelidikan herba dengan lebih giat lagi. Hal ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa penyelidik penyakit dan dalam bidang herba patut dijalankan untuk mengetahui kemampuannya suntuk mengubati.

Mempergiatkan usaha menerokai tumbuhan herba

Hal ini kerana tumbuhan herba di dalam hutan jarang diterokai kerana kebanyakkan kita pada hari ini hanya memandang dengan sebelah mata sahaja kemampuan ubatan herba. Contohnya seperti kemampuan pegaga atau nama saintifiknya "hydrocolotyle asiatica" yang boleh mengubati penyakit darah tinggi dan kencing manis. 


Penutup
Intiharnya, semua pihak harus bekerjasa untuk memastikanperubatan herba di negara kita dapat dijadikan penawar kepada pelbagai penyakit berbahaya.seterus nya dapat menjadikan negara kita sebagai negara pengeluar ubatan herba yang gah di mata dunia.

No comments: