Sunday, July 10, 2011

Skim Cepat Kaya

Skim cepat kaya merupakan satu skim di mana sejumlah wang akan didepositkan atau dilaburkan kepada penganjur skim cepat kaya dangan janji dan syarat bahawa wang deposit tersebut akan dipulangkan kembali dengan faedah atau keuntungan yang dijanjikan bagi wang yang didepositkan selalunya lebih tinggi daripada apa yang ditawarkan oleh institusi-institusi kewangan berlesen. Terdapat pelbagai jenis skim cepat kaya, antaranya adalah Skim Piramid dan Skim Pozi Di Malaysia Skim Cepat Kaya yang paling terkenal adalah skim Pak Man Telo (Sekitar 1980-an) . (Sumber : http://ms.wikipedia.org).

Adakah masyarakat kita begitu terdesak atau terhimpit dengan tekanan hidup yang makin mencengkam maka sebagai jalan mudah, segala ruang pelaburan tanpa mengkaji halal dan haramnya turut disertai secara sembrono?   

Mungkinkah atas pengaruh pengiklanan laman-laman web yang semakin gah bermaharaja lela menyebabkan rata-rata rakyat Malaysia menceburi bidang pelaburan atau skim cepat kaya secara online? Mungkinkah juga, akibat dipengaruhi dengan gaya hidup mewah para pengusaha awal pelabur-pelabur internet, maka menyebabkan ramai yang berlumba-lumba untuk mencuba nasib?

Bercakap tentang Skim cepat kaya internet ini, jika dilihat pula daripada analisa yang dihasilkan oleh alexa.com menunjukkan bahawa Malaysia adalah negara yang teratas dalam senarai penglibatan rakyatnya dalam pelaburan internet jika dibandingkan negara-negara lain di dunia.  

Apakah Punca Sebenar Penglibatan Masyarakat Dalam  Skim Cepat Kaya Ini :
Sebab utama masyarakat kita menyertai skim ini adalah kerana mereka ingin cepat menjadi kaya. Pelbagai bentuk pulangan seperti 50 peratus, 80 peratus dan 100 peratus daripada modal dijanjikan oleh pengusaha skim ini. Oleh itu, mereka berasa bodoh seandainya melepaskan peluang ini. Melalui skim ini, mereka akan menjadi kaya-raya. Yang perlu difikirkan ialah bonus setiap dua minggu sekali ataupun sebulan sekali itu perlu dilaburkan lagi. Pelaburan yang berganda akan memberikan keuntungan yang semakin bertambah. Dengan kekayaan, mereka boleh melakukan apa-apa sahaja kerana apabila `ada duit, semua kerja menjadi, apabila ada beras, semua kerja menjadi deras’.  (Sumber :http://mazlan66.wordpress.com)
 
Selain itu, ada juga kalangan masyarakat kita yang menyertai skim ini kerana ingin mencuba dan menguji kehandalan mereka dalam menepis bahana Skim Cepat Kaya. Oleh itu, mereka telah `menyediakan payung sebelum hujan’. Dengan kata lain, mere mi akan melabur dalam satu-satu skim untuk seketika sahaja. Apabila untung diperoleh, mereka akan lari dan menyertai Skim Cepat Kaya yang lain pula. Tindakan mereka yang berterusan ini menjadikan mereka sentiasa `menang’. Pelabur jenis ini tidak akan mudah `gelap mata’ dengan keuntungan yang diberi dan sanggup berhenti daripada menyertai Skim Cepat Kaya seandainya mereka rasakan perlu. (Sumber :http://mazlan66.wordpress.com) 

Apakah Kesan Skim Cepat Kaya?
Banyak kesan buruk yang menimpa para pelabur yang terlibat dalam Skim Cepat Kaya. Kesan yang paling ketara ialah apabila pelabur itu ditimpa kerugian apabila pusat Skim Cepat Kaya yang dilaburi diserbu polis. Akhirnya, mereka hanya mendapat rasa malu yang menebal sebagai pulangan pelaburan. Sesetengahnya pula terpaksa lari atau bersembunyi apabila kerap dikunjungi pemiutang. Lebih parah lagi apabila ada antara pelabur menjadi sasau dengan asyik menghitung daun kayu yang disangkakan wang. Begitulah tekanan yang dihadapi oleh mereka yang kecundang dalam Skim Cepat Kaya            
(Sumber :http://mazlan66.wordpress.com).

Selain itu, Skim Cepat Kaya juga boleh mengeruhkan hubungan antara keluarga, jiran tetangga dan masyarakat sekeliling. Akibat gagal dalam Skim Cepat Kaya, pernah berlaku suami isteri yang bergaduh dan bercerai. Tidak kurang juga mentua dan ipar-duai yang saling bermasam muka sesama sendiri. Semua ini berlaku kerana masing-masing berasa tertipu apabila duit yang dilaburkan telah hangus begitu sahaja. Pertelagahan juga boleh terjadi sesama kawan dan jiran kerana masing-masing menganggap diri mereka telah diperdaya untuk melabur. Fenomena-fenomena ini sudah pasti boleh membawa kekeruhan hubungan dalam masyarakat.
(Sumber :http://mazlan66.wordpress.com)
 
Akhir sekali, kesan buruk juga turut dialami oleh pengusaha Skim Cepat Kaya. Pengusaha yang sudah arif dengan risiko kegiatan mereka pasti kerap diserang rasa risau dan khuatir. Apabila kegiatan berkenaan terbongkar, sudah pasti mereka berasa takut dan akan bersembunyi daripada pihak polis. Persembunyian yang tiada kesudahannya ini tentulah menyukarkan hidup mereka. Lambat-laun mereka pasti tertangkap dan didakwa di bawah Akta Bank atau Institusi-institusi Kewangan (BAFI 1989). Mereka boleh didenda sehingga RM250 000 atau 3 tahun penjara atau kedi duanya sekali. Hukuman ini pasti menimbulkan rasa gerun mereka untuk terus bergiat dalam Skim Cepat Kaya.
(Sumber :http://mazlan66.wordpress.com)
 
Umumnya, Skim Cepat Kaya tidak mendatangkan apa-apa kebaikan kepada  masyarakat. Usaha-usaha pembanterasan perlu dipergiat agar masyarakat kita sedar akan padah di sebalik skim ini. Kempen-kempen menghindari Skim Cepat Kaya oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHP) memang dialu-alukan dan kena pada masanya.
 




No comments: